Svar: Mor på ferie... måske?

20. juli 2010

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor i tvivl

Der er ingen tvivl om at hvis jeres dreng kunne vælge, så ville han vælge at få brystet inden han skulle sove hver aften. Han ville vælge at det var mor der puttede ham hver aften og han ville sikkert også vælge at du var hos ham 24 timer i døgnet.

Han har ikke brug for at blive passet ude med den alder han har og han vil ikke kunne forstå, hvorfor han pludselig skal det, hvor du er henne osv. At vælge amningen fra, at overlade ham til far eller i dagpleje, vuggestue eller andet - det er alt sammen noget vi ofte gør for vores voksnes skyld og ikke for barnets skyld. Sådan er det, det er et faktum - når der er tale om et barn på kun 10 måneder.

Men, for der jo næsten altid et men ... Det betyder naturligvis ikke at man ikke kan have brug for at få dækket andre behov. Man kan som voksen godt have brug for at træffe nogle valg for ens egen skyld, som naturligt på en eller anden måde vil gå ud over barnet, man skal så bare sikre sig at det ikke skader barnet ...

I jeres situation, hvor der er tale om en dreng som stadig ammes og som naturligt stadig har brug for mælk inden han skal sove, så vil det selvfølgelig være problematisk, at tage af sted og overlade ham til far eller en anden, som naturligt ikke kan amme ham. Det vil naturligt påvirke jeres dreng, det kan ikke undgås og du skal selvfølgelig gøre op med dig selv, om det at komme væk er dette værd.

Skade ham på sigt gør det nok ikke, men når han ikke tilbydes brystet, som er er vant til, vil han naturligt blive ked af det. Han vil ikke kunne forstå det og han vil græde og være ulykkelig. Mor kan noget som far ikke kan, nemlig at amme, og derfor vil en overgang væk fra brystet naturligt være en flaske, fordi den kan far også give.

Igen kan man så diskutere hvorvidt det er relevant at introducere en flaske med den alder jeres dreng har nu. Han har brug for 2 amninger eller 2 flasker dagligt til han er ca 12 måneder gammel. Herefter trappes ud til en gang dagligt og amning kan så bibeholdes så længe både mor og barn har det godt med det, flasken fjernes i løbet af et par måneder og undgår så helt. Så at introducere en flaske nu, for at fjerne den igen om 3 måneder kan måske virke lidt omsonst .... Modsat, hvis du vil stoppe amning fordi I har et ønske om at far skal kunne tage 100 pct. over og du ønsker at kunne være væk fra din dreng - ja så er flasken alternativet og helt relevant. Via 400ml mme dagligt får han sit behov for jern osv. dækket indtil han er 12 måneder gammel.

Det er essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der.

Du fortæller at jeres dreng er meget knyttet til dig og at putning osv. forløber uden problemer, hvis du er der og giver bryst. Du fortæller også at far gerne ...

Annonce

... vil tage over og også gør dette tit, men det forløber ofte med gråd og tydelig utilfredshed - tydeligt fordi det er mor/brystet jeres dreng søger.

Du fortæller også at jeres dreng lige nu passes af far i dagligdagen og det betyder naturligvis at han på sigt vil blive ligeså knyttet til far som han er til dig. Men det tager tid og sker ikke lige fra den ene dag til den anden - de to skal lære hinanden at kende og finde ud af tingene sammen, det sker ikke automatisk. I de første mange måneder har du og din dreng gjort stort set alt sammen, nu tager far mere og mere over og det er fint, men det tager altså tid :)

Jo mere far og søn er sammen, jo mere de lærer hinanden at kende, jo lettere vil det naturligt også gå, når og hvis du tager hjemmefra.

Hvad man vælger at gøre, hvornår, hvorfor og hvordan er fuldstændig individuelt og op til den enkelte familie. Hvis du føler at du har brug for at komme væk i 3-4 dage, for at samle overskud, opleve andet end mand, barn, få mere søvn osv. så er det jo et valg du træffer. Det er ikke din drengs behov, men et voksent behov og det skal man så være bevidst om.

Derfor skal du også forberede dig på, at din dreng vil virke afvisende når du kommer hjem igen. Han vil ganske givet ikke falde dig om halsen og vise dig at han har savnet dig, men vil trække sig, skubbe dig væk og afvise dig - det er og vil være en helt naturlig reaktion hos et barn i den alder.

Hvis I vælger at far skal tage over, passe jeres dreng og far mener at han kan trøste, berolige og gøre det ligeså godt som mor, så kan han naturligvis gøre det. Det lettere dog overgangen betydeligt, hvis jeres søn inden har lært at tage flaske og får flasken som en naturlig del af det at skulle sove. Han har som sagt stadig et reelt behov for mælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At du er afhængig af putteamning ... mmm. Det synes jeg er at vende tingene på hovedet. Det er naturligt at amme sit barn og hvis man fra starten vælger at amme, så skal man også indstille sig på at man skal amme til barnet er et år og ofte længere. Fravælger man amning, så kan man naturligvis have rigtig god grund til dette og det er helt okay - men man kan ikke starte med at amme, lære barnet dette, give barnet den nærhed og tryghed der følger med her og så fra den ene dag til den anden nægte barnet brystet. Mor og barn er naturligt afhængige af hinanden i den periode amningen står på - mælkedannelsen osv. er også afhængigt af barnet - det er helt naturligt og fædre er bare uden for dette, sådan er det.

Og ja "hvilken mor vil have at hendes barn græder utrøsteligt, hvis der er en blidere løsning" spørger du - man kan jo tilsvarende spørge, hvilken far vil have at hans barn græder utrøsteligt, hvis behovet er brystet og brystet er der ...?

Jeg siger ikke at du skal amme hele dagen, hver gang din dreng skal sove, natten igennem osv. Han har brug for at kunne sove uden at få bryst og det er helt fint at far tager over om natten og giver tryghed og ro. Men amning 2 gange dagligt er et helt relevant behov i denne alder.

Hvorvidt du skal tage af sted eller ej, er helt op til, hvad du føler er bedst. Det er kun dig der kan tage beslutningen herom og kun hvis du træffer beslutingen selv og føler det er rigtigt kan du gøre det.

Jeg kan ikke sige til dig, hvad der er rigtigt at gøre, men jeg håber at mine tanker hjælper lidt på vej :)

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig